Jednou za rok se na Gymnáziu Duhovka koná přednáškové dopoledne pro všechny studenty gymnázia, kteří si mohou vybrat přednášku, která je zajímá nejvíce. Přednášejícími jsou zajímaví hosté z řad akademiků, vědců, podnikatelů, umělců, cestovatelů. Konferenci pořádají studenti sext, kteří se starají o výběr hostů, organizaci akce i moderování přednášek a diskuzí.
Sekundy a tercie připravují v rámci zeměpisu pětidenní zájezd do vybraného regionu České republiky. Připravené zájezdy zahrnují dopravu, ubytování, stravu a program na celý zájezd. Studenti zajišťují vše potřebné pro uskutečnění zájezdu a své zájezdy následně prezentují na veletrhu. Jeden vybraný zájezd se uskuteční v rámci výjezdů napříč ročníky na konci školního roku.
Na konec primy je zařazen přírodovědný projekt Voda. V rámci úvodní teoretické části jsou studenti seznámeni se základními poznatky o vodě z pohledu biologie, fyziky, chemie, geografie a ekologie. Vyvrcholení projektu představuje týdenní terénní cvičení, které zabezpečuje praktickou část projektu. Náplní výjezdu je odběr a analýza vzorků vody, zkoumání vlastností vody, odchyt vodních organismů cedníky a planktonkami, jejich zkoumání pomocí lup a mikroskopů a určování pomocí určovacích klíčů, dále pozorování vodního ptactva dalekohledy, poznávání mokřadních rostlin, zkoumání vztahů mezi organismy v ekosystému rybníka a mnoho dalších aktivit. Součástí kurzu jsou rovněž vycházky zaměřené na pozorování a měření vodních toků a rozvíjení orientačních dovedností v krajině. Před odjezdem na terénní cvičení si studenti plánují jídelníček, realizují nákup potravin a na výjezdu pod dohledem asistentů jídla připravují.
Projekt Místo zahajuje studium nováčků - primánů na našem gymnáziu a prolíná se téměř všemi předměty. Součástí tohoto projektu je seznámení s fungováním a pravidly školy i procvičování základních studijních dovedností. Zařazeny jsou také základy odborných postupů v rámci jednotlivých předmětů např. mapování a geografický průzkum okolí školy, historie konkrétního místa v okolí školy, základy měření fyzikálních veličin nebo pozorování ptactva v okolí školy.
Projektová výuka Antická kultura a vzdělanost ("Antika") je realizována v druhé části školního roku obou prim. Jeho cílem je seznámit studenty s obdobím řecké kultury a vzdělanosti v antickém období. Skupinová práce studentů se soutředí na jedno konkrétní téma (například odívání či divadlo), kromě informací k němu také vyrábí odpovídající předmět. Do projektu se zapojuje více předmětů (český jazyk, výtrarná výchova, matematika, občanská výchova) a je zakončen velkou prezentací před rodiči.
Projektové vyučování Zámořské objevy absolvují studenti sekund v druhé polovině školního roku. Studenti připravují divadelní představení, ve kterém představují nejslavnější objevitele nových světů. Všímají si taky nezbytných členů posádku (navigátor, kuchař) a také zpracovávají pohled domorodých obyvatel. Projekt vrcholí představením, které si studenti sami napíší a sehrají. Každý také zpracuje lodní deník.
Dva týdny bez školy? Ano! Studenti septimy na jaře absolvují své pracovní stáže, v rámci kterých poznají svět práce a aplikují své dosavadní znalosti z ekonomie. Není to ale procházka růžovým sadem – najít si zajímavou pracovní pozici a ucházet se o přijetí firmou, komunikovat s cizími lidmi – kolegy i zákazníky, plnit svěřené úkoly a v neposlední řadě zpracovat deník k praxi. Zkušenosti získané v průběhu praxe pomáhají studentům nejen s volbou maturitních předmětů, ale leckdy i s výběrem vysoké školy.
Sekundáni a terciáni vedou rozhovory s lidmi žijícími v České republice, kteří pochází z různých zemí, vyznávají různá náboženství a jsou ochotni hovořit se studenty o svých životních zkušenostech. Studenti zjišťují, co obnáší vedení rozhovoru, na který se připravují a poté jej ve dvojicích samostatně vedou. Fotografie zpovídaných osobností a vybrané citáty z rozhovoru jsou umístěny v budově školy. Přepsané rozhovory lze nalézt zde.
Vybraní studenti nižšího gymnázia se jednou za rok účastní Montessori Modelu OSN, který se koná v Římě. Během čtyřdenní simulace jednání OSN studenti zastupují vybranou zemi v jednání o problémech, které v současné době řeší i reálná Organizace spojených národů. Společně s dalšími pěti sty studenty z více než dvaceti zemí světa hledají řešení předkládaných problémů. Více informací lze nalézt zde.
Projekt "Renesance" je realizován pro studenty sekundy zejména v hodinách dějepisu. Ve školním roce 2012/13 se staly výstupem projektu webové stránky, jež si kladly za cíl přinést kvalitní a ověřené informace o jednotlivých aspektech tohoto období. Každý ze studentů našeho prvního montessori ročníku dostal přidělené jedno téma, jehož se stal garantem a odborníkem na základě studia odborných knih a dalších materiálů. V modifikované podobě se projekt zapojuje v sekundách stále. Závěrem projektové práce studenti vyjíždí na dvoudenní exkurzi do Českého Krumlova a okolí.
Studenti sekundy se věnují projektu Afrika. Cílem projektu je naplánovat cestu napříč tímto kontinentem (najít konkrétní trasu, kterou pojedou, zajistit ubytování, lokalizovat a popsat zajímavá místa na cestě a v neposlední řadě také zjistit vízové povinnosti a bezpečnostní rizika na cestě. Při práci se studenti seznamují také s kulturními zvyky a tradicemi oblastí, kterými by projížděli.
Tercie absolvují třídenní exkurzi Vídně, která je vítaným doplněním dějepisného projektu „Habsburkové“. Během pobytu si prohlédnou dominanty historického centra města a navštíví například Hofburg, Schönbrunn nebo Naturhistorisches Museum, ale také se “vyřádí“ v Prátru a pochutnají si na vyhlášených lahůdkách, jako jsou „Wiener Schnitzel“ či „Sachertorte“. V rakouské metropoli studenti načerpají mnoho nových poznatků a zážitků a němčináři si navíc procvičí a obohatí svůj „Wortschatz“.
Kvintáni a sextáni absolvují během prvních dvou let na vyšším gymnáziu celkem čtyři projektové týdny, v rámci kterých se intenzivně zabývají tématy, která si sami zvolí.
Nabídka je rozličná a každé pololetí jiná – studenti v rámci proběhlých projektů mohli např. budovat firemní image, stavět web, natáčet chemické videopokusy, zkoumat sociální sítě či osobnostních typologie, prezentovat svou tvorbu v autorské dílně či pracovat v kubofuturistickém ateliéru. Jednotlivé projekty jsou vedeny jak učiteli gymnázia, tak i externisty – odborníky z praxe.
Projekt Energetika je určen studentům tercií a vhodně doplňuje zejména učivo chemie a fyziky. Studenti v průběhu 3 týdnu zpracovávají informace o jednotlivých oblastech energetiky, zaměřují se na aktuální problémy či ekologické dopady spjaté s touto oblastí. V závěru projektu studenti absolvují exkurze, např. do vodní či tepelné elektrárny, bioplynové stanice, apod., aby si teoreticky získané znalosti ověřili v praxi.