V období od 1. 8. 2018 do 31. 10. 2020 realizuje Gymnázium Duhovka evropský projekt zaměřený na zvýšení kvality vzdělávání pro žáky s odlišným mateřským jazykem (Žáci s OMJ), finančně podpořený ve výzvě 28 Operačního programu Praha pól růstu.
Projekt je zaměřen na kombinaci následujících témat: personální podpora škol a přímá podpora žáků s odlišným mateřským jazykem a jejich rodičů.
Díky finanční podpoře z evropských fondů a Magistrátu Hl. města Praha můžeme spolufinancovat pozici dvojjazyčného asistenta, doučování, odborná setkání pro rodiče, komunitní setkání a některé činnosti projektového vyučování. Všechny aktivity projektu jsou zaměřeny na podporu inkluzivního prostředí školy, aby se tu všichni mohli cítit dobře.
Odpoledne 27. 6. 2019 se žáci obou sekund spolu s rodiči a třídními učiteli M. Coufalovou a D. Venclíkem, oblečeni do kostýmů podle různých svátků, připravili tematické stánky, přičemž přiblížili návštěvníkům kulturní odlišnosti v oslavách svátků v různých zemích (St. Patrick Day, Oktoberfest, Halloween, Sv. Valentýn, Velikonoce) a nabízeli dobroty spojené s ročními obdobími. Forma setkání ve zvelebeném vnitrobloku školy tentokrát připomínala letní happening. Pomocí zahradního architekta K. Lefflera a jeho týmu zahradníků se podařilo zapojit všechny účastníky i do společného vysazování rostlin do připravených záhonů za zpěvu tři školních hudebních skupin (dvě učitelské a jedna studentská). Akce se tak pro všechny stala nezapomenutelným zážitkem. Zpívalo a mluvilo se jak v češtině, tak v angličtině. Na podiu pod stromy zněly v obou jazycích projevy, zajímavosti, poděkování. Setkání připomínající letní festival proběhlo v duchu filozofie školy, kdy se každý mohl cítit přijat mezi ostatní bez ohledu na to, jak vypadá, odkud pochází nebo jakým jazykem mluví.
Ve dnech 17.6. a 19.6. 2019 se žáci ročníku sekunda a tercie (skupiny A a B) v předmětu Zeměpis s paní učitelkou Radkou Nedbalovou zažili netradiční projektovou výuku v terénu zaměřenou na podporu místně zakotveného učení, posilování vztahu k místu, kde bydlíme a kde se vzděláváme. Žáci vyrazili na místa jako Národní muzeum, Karolinum, Obecní dům, Národní galerie atd. Zadání bylo naplánováno tak, aby mohli žáci pracovat v terénu sami, bez pomoci a zásahu dospělých, aby v poměrně krátkém čase zažili a vnímali úskalí společného samostatného cestování dopravou, dohodli se na volbě nejkratší / nejrychlejší /nejpohodlnější cesty, použili vhodné prostředky pro orientaci (např. mapa, GPS), získali informace o hledaném objektu přímo v terénu (pamětní deska, letáčky, atd.), udělali si poznámky, vyplnili pracovní listy, splnili úkoly a vrátili se do školy včas, kde informovali ostatní o svých poznatcích a sdíleli své emoce, dojmy a zkušenosti.
Projektovému vyučování pod názvem Cestovní veletrh předcházela důkladná příprava žáků ročníku tercie v předmětu Zeměpis s paní učitelkou Radkou Nedbalovou. Především se jednalo o spolupráci v malých skupinkách v rámci hodin, projednání nápadů, diskuze zaměřené na volbu atraktivního místa v ČR pro zájezd, vyhledávání materiálů, zajištění praktických detailů, zpracování prezentace, výrobu letáčků pro návštěvníky „Cestovního veletrhu“. Žáci pracovali podle principu pedagogiky montessori a kooperativního učení v menších skupinkách. Samotná projektová výuka spočívala v realizaci projektového odpoledne „Cestovní veletrh“ dne 12. 6. 2019, kdy na samostatně připravených stanovištích nabízeli žáci návštěvníkům veletrhu (rodiče žáků, další spolužáci, žáci z jiných tříd a učitele) své vlastní zájezdy na různé zajímavé destinace v ČR. Návštěvníci veletrhu hodnotili jejich nabídku, materiály a formu prezentace podle předem stanovených pravidel, které dostali na stanovištích. Každý návštěvník dostal 2 lístečky, které odevzdal skupince, jejíž zájezd se mu líbil nejvíce. Zájezd, který dostal nejvíce lístečku, uskutečnili terciáni v rámci červnových výjezdů.
video: https://drive.google.com/open?id=1fFNmmJ6GvI_MBwGR_WPqfREx1QAFXqI7